torstai 26. marraskuuta 2009

Klikkaillen

Olen opettanut Geroa "perinteiseen tyyliin", oikeasta suorituksesta "HYVÄ" ja palkka. Homma on toiminutkin ihan ok. Nyt kuitenkin olen huomannut kaipaavani nopeampaa ja täsmällisempää tapaa kuin suullinen "hyvä" kertoa poitsulle että nyt meni nappiin, välillä kun olen palkkani kanssa auttamattomasti myöhässä.
Olen kovasti yrittänyt vahvistaa iloista, reipasta ja ripeää liikkeiden suorittamista ja nyt kun olen saanut mitä olen tilannut, niin palautteen anto eli "hyvä" tuntuu tulevan suustani aivan liian hitaasti ja epätäsmällisesti.
Dylanin kanssa tuli naksun kanssa pelattua, mutta syystä tai toisesta en sitä sitten Geron koulutukseen ottanut mukaan, vaikka koiran oppiminen naksun kanssa oli aivan eri planeetalta verrattuna naksuttomaan koulutukseen. "Kädet ei riitä ja tuntuu hankalalta" soopaa olen muistaakseni jossain vaiheessa kouluttajalle sepostanut hänen kysyessään miksi en käytä naksutinta.
Eilen päätin kääntää uuden sivun treeneissämme ja ottaa naksuttimen käyttöön. Hysteeristä kaappien pengontaa ja kiroilua - ei löydy, ei! Ei auta kun lähteä naksu ostoksille.
Mutta, oooh, miten hienoja naksut nykyään onkaan! Deellä oli käytössä sellainen vanhanmallinen naksu jota olohuoneessa naksauttamalla sai hereille naapuritkin. Tässä uudessa naksussa on niin miellyttävä ääni että.

Kotona sitten intopiukeana naksu, namit ja koira lähettyville ja naksuttelemaan. Reilun 10min päästä ei naksun tarkoitus ollut enää epäselvä poitsulle ja päästiin vielä samana iltana tositoimiin.
Otetiin uutena liikkeenä ohjelmistoon nouto tai sanoisko enemminkin tutustuminen kapulaan. Olen joskus aikaisemminkin yrittänyt esitellä noutokapulan Gerolle, mutta herraa ei voinut moinen "kepakko" vähempää kiinnostaa. Aloitetttiin siis eilen iltana pelkästä vilkaisusta kapulan suuntaan ja tänään Gee jo otti kapulan suuhunsa. Yhtään ei ole hankala käyttää ja ollaan molemmat niin intona, ettei millään malttaisi lopettaa.
Helpottaa kummasti, kun saa täsmällisesti merkittyä koiralle oikean toiminnan.

Kahta en vaihda, toinen on Gero ja toinen on naksutin! :D